Dlaczego Polska nie posiada…

Dlaczego Polska nie posiada firm motoryzacyjnych/technologicznych, które mogłyby konkurować z zachodem? Jedną z przyczyn jest poniższa, smutna historia:

Lilpop, Rau i Loewenstein (LRL) – spółka akcyjna i fabryka, założona w 1866 w Warszawie. W okresie II Rzeczypospolitej spółka prosperowała ciągle i bez większych wstrząsów ekonomicznych, choć załamanie się złotego na początku lat 20. oraz okres wielkiego kryzysu (1929–1933) spowodowały przejściowe problemy. Nadal produkowano lokomotywy, wagony kolejowe i tramwajowe, turbiny wodne, motopompy, maszyny pralnicze oraz inne urządzenia techniczne. W 1938 roku zakład w Warszawie zajmował powierzchnię 22,5 hektarów, i zatrudniał 3500 osób.

We wrześniu 1938 roku spółka rozpoczęła także budowę nowego obiektu produkcyjnego w Lublinie, na przedmieściu Tatary. Planowano tam rozpoczęcie produkcji silników, mostów napędowych przednich i tylnych, układów kierowniczych, a także sprzęgieł i skrzyni przekładniowych. Roczna produkcja silników przeznaczona na potrzeby krajowe miała wynosić 10 000 sztuk. Wskutek wybuchu II wojny światowej inwestycja została przerwana.

W sierpniu 1944 roku, w czasie powstania warszawskiego, Niemcy wywieźli do Rzeszy wszystkie maszyny, urządzenia, dokumenty firmy oraz pracowników.

Po zakończeniu walk w Warszawie w październiku 1944 roku specjalne oddziały niemieckie (Vernichtungskommando) zniszczyły hale fabryczne zakładów wysadzając je w powietrze (ocalało jedynie kilka budynków biurowych). Zabudowania fabryczne zostały zniszczone w 100%, wartość straconego mienia wyniosła 384,7 milionów złotych przedwojennych (według wartości z roku 1939)

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Lilpop,_Rau_i_Loewenstein#1914%E2%80%931945

I tak to właśni wyglądało. Podczas gdy BMW, Volkswagen, czy Citroen mogą bez poważniejszych wstrząsów rozwijać się przez ostatnie 100 lat, nasze skromne osiągnięcia były obracane w perzynę, a na ich miejscu komuniści budowali swoje siermiężne zakłady. Polsce nigdy nie zrekompensowane tych strat.

#polska #historia #motoryzacja #komunizm #drugawojnaswiatowa #iiwojnaswiatowa #niemcy